Begin je dag met een dansje!

(Vroeg) opstaan is nooit echt een van mijn favoriete bezigheden geweest en ik verwacht niet dat dat het ooit zal worden. (Al moet ik wel zeggen dat het me de laatste tijd wel iets makkelijker af lijkt te gaan.) Sporten is ook niet echt een hobby van me. Althans, niet op de standaard manier (verassend) Ik heb door de jaren heen van alles geprobeerd. Echt alles. Maar één van de hoogtepunten was toch wel mijn “INSANITY” jaar.

Ik wordt nu alweer moe als ik eraan terug denk en ik kan het me nu ook niet meer voorstellen, maar ik heb het echt gedaan. Ik had ergens gehoord of gelezen dat je gegarandeerd een afgetraind lichaam zou krijgen als je het trainingsprorggama van Shaun T (de bedenker van INSANITY) helemaal afwerkt. 60 dagen. Hmm dat moet te doen zijn dacht ik toen ik eraan begon. Ik besloot ervoor te gaan. Ik had gelezen dat het goed is voor je vetverbranding om s’morgens te sporten voor je gaat ontbijten. S’avonds ben je vaak moe van je hele dag, althans ik wel.. Dus ik besloot om elke ochtend vroeg op te staan en voor mijn ontbijt de workout te doen. Werk of geen werk. Vakantie of geen vakantie. Feestdagen of geen feestdagen. Lopen Sab. Hup. Nou daar ging ik.

06.00 uur opstaan, elke dag. In het weekend ook op tijd, want ik deed de workout het liefst waar niemand bij was (duh) beneden in de woonkamer op mijn fitnessmatje voor de tv. Plus ik had vaak al trek bij het opstaan, en hoe later ik mijn workout deed, hoe later ik kon eten.#problems.

Het begon met de fit test. Die vond ik al verschrikkelijk zwaar en behoorlijk ontmoedigend en de resultaten waren ook niet echt om over naar huis te schrijven. (Dan ben ik nog redelijk positief. Het was om te janken.) Maar goed, ik liet me niet uit het veld slaan en begon vol enthousiasme met de training. Ik kreeg al snel in de gaten dat die Shaun T best wel een fanatiekeling was. Ik werd er ook niet bepaald vrolijk van als ik de altijd vrolijke Shaun hoorde schreeuwen dat de warming up erop zat. Warming up!? Omg, als dit de warming up was, wat komt er dan nog meer dacht ik? Nou. Wat er volgde was een gestoorde training, slopend voor mijn lichaam én mijn matje maar zeer vermakelijk voor Pino, Pink en Jaap. (De dieren die ik toen al had)

Pino floot volijk mee en deed ook de nodige squats vanaf zijn boom. Jaap vond het (elke dag opnieuw) nodig om op mijn matje te gaan liggen op de momenten dat ik “mountain climbers” of de “superman” moest uitvoeren. Ik verzocht hem dat vriendelijk doch dwingend het matje te verlaten, wat hij dan uiteraard niet deed. (Ondertussen schreeuwt Shaun vanaf t’ beeldscherm dat ik vooral niet op moet geven, om de druk nog even lekker op te voeren.) Ik rol Jaap vakkundig van het matje af en daar ging hij dan, redelijk gepikeerd maar vooral moe van alle inspanning, liggen kijken naar wat ik in vredesnaam in dat veel te strakke sportpakje aan het doen was. Pink bemoeide zich nergens mee, die vond het allemaal veel te vroeg voor dit soort praktijken. Ik ook, maar ja je moet wat.

Hier kun je zien hoe een INSANITY workout er aan toe gaat.

De weken gingen voorbij en ik sleepte mezelf elke dag uit bed, hees mezelf in het te strakke pakje en trok mijn super dure sportschoenen aan. Gewapend met een glas water en mijn matje deed ik precies wat Shaun (ik vond dat ik  hem inmiddels wel Shaun mocht noemen) allemaal riep. Ik miste geen dag. Ik vond het loodzwaar, het werd ook steeds zwaarder een moeilijker en vooral langer. Op een bepaald moment koste het me wel 1,5 uur per dag. Niet normaal op de vroege ochtend. Maar ik had een doel, en ik zou het volhouden. Punt. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, want wat bleek? Ik begon het zowaar leuk te vinden en ik merkte inderdaad dat mijn lichaam wel veranderde. Toen de 60 dagen voorbij waren heb ik er zowaar nog een keer 60 dagen aan vast geplakt. Ik heb het hele programma weer opnieuw gedaan. Wie had dat gedacht! Jaap in ieder geval niet.

Na twee keer INSANITY ben ik overgestapt op de iets mildere versie van Shaun T, namelijk Focus T25. Ik had inmiddels een shin splint (blessure) opgelopen van al het gehuppel, gespring en gestuiter, dus ik besloot om het iets rustiger aan te gaan doen. Ik hoorde inmiddels ook wel om me heen dat zelfs de meest doorgewinterde sporter al wit weg trekt bij INSANITY, dus misschien was het toch wat teveel van het goede allemaal.

Uiteindelijk heb ik een jaar of 1,5 jaar de trainingen dagelijks (Op misschien een paar uitzonderingen na) volgehouden. Daarna ook nog, maar dan een aantal keer per week ipv elke dag. Mijn matje is mee geweest naar Terschelling en ik heb braaf mijn training gedaan tijdens een vakantie met mijn vriendin Jo in Turkije en tijdens de vakantie met mijn moeder op Lanzarote. De resultaten waren duidelijk zichtbaar en mijn lichaam was echt wel gespierd. Ik was ook de nodige kilo’s kwijt en was voor mijn doen super slank. Wat ik dan wel weer erg jammer vind is dat mijn huid niet meer helemaal super strak is geworden, waarschijnlijk omdat ik best wel een jojo was met mijn gewicht. Mijn huid dacht op een bepaald moment denk ik, ja Sab, de groeten! We blijven niet aan de gang. De rek is eruit :p Wat jammer..

Maar ach, ik mag absoluut niet klagen heb ik na lang beraad met mezelf besloten.  Vooral als ik kijk naar hoeveel verschil er zat tussen mijn zwaarste gewicht en mijn lichtste gewicht de laatste jaren. (35 kilo!) Dat is ook gewoon best wel veel. Ik kan nog prima een bikini aan en ik ben over het algemeen echt wel tevreden nu, het is wat het is.

Alle benodigdheden liggen standaard klaar.

We zijn nu een paar jaar verder. Ik heb inmiddels een andere manier gevonden om de nodige beweging te krijgen. Ik gebruik sinds een jaar of drie de gratis  app Seven. Daarmee doe je een 7 minuten HIT (high intensity training) workout. Dat is een stuk makkelijker vol te houden als ik het vergelijk met INSANITY! En ik moet eerlijk zeggen dat ik hiermee ook best hele goede resultaten behaal. Het gaat er gewoon om dat je het iedere dag even doet. (!)

Dance like nobody’s watching

Ik zal je heel eerlijk toegeven dat ik er echt niet altijd zin in heb, en dat er ook periodes zijn dat ik te makkelijk ben en dan zelfs de 7 minuten nog te lang vindt. (En dus oversla) Maar, ik merk altijd verschil als ik het dan weer op pak en het ongeveer 5 keer per week doe nadat ik uit mijn bed rol. Ik zet een lekkere playlist op via spotify en doe meestal na de 7 minuten nog een paar vrolijke dansjes, of rare dansjes.. anyway, laten we het erop houden dat ik beweeg. Ik kan het je echt aanraden, want ook al voel ik me soms nog zo moe, of down of wat dan ook. Ik probeer het toch vol te houden en het geeft me vaak  meteen een goed gevoel en meer energie. Ik word daar echt vrolijk van 🙂 Probeer het gewoon uit!

Zet ‘m op! You got this!

Liefs Sab♥

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *